Tijd voor jezelf is essentieel, dat lijken veel vrouwen nog weleens te vergeten. Doorrazen in verantwoordelijkheden en ondertussen jezelf wegcijferen voor alles wat er gedaan “moet” worden. Ik zie het steeds weer gebeuren en het is ECHT heel erg zonde, verre van nodig ook. Want ook al ben je moeder, ben jij de “verantwoordelijk” voor het huishouden en werk je fulltime, of weet ik het, ook jij bent nog steeds gewoon je eigen persoon. En jij hebt gewoon tijd voor jezelf nodig. Hoe je dan toch die me-time kan vrijmaken voor jezelf als moeder lees je in deze blog.

Een mommy burn-out? Wat is dat?

Druk druk druk en ergens achteraan dat to do lijstje staat tijd voor jezelf. En dan is het alweer tijd voor een nieuwe dag, weer een dag zonder tijd voor jezelf. Het gebeurd veel (nieuwe) moeders en voor je het weet ben je in een zogezegd mommy burn-out beland. Een mommy burn-out is het gevoel van overvraagd zijn, een heel kort lontje hebben en een enorme disbalans in je emoties maar ook in je draagkracht. Je bent jezelf voorbij gerend en je hebt weinig energie voor de verantwoordelijkheden maar ook voor de leuke dingen des levens.

Is dit het nou?

Zo’n gevoel van: “is dit het nou?”. Het overkomt veel moeders en waarom eigenlijk? Er liggen een aantal oorzaken ten grondslag:

Pas sinds de jaren ’80 en beginjaren ’90 werken steeds meer moeders. Er kwam in die tijd meer ruimte voor moeders die carrière wilden maken of gewoonweg wilden werken. Maar ook de hoogte van vaste lasten steeg hard waardoor het steeds vaker nodig was dat moeders een bijdrage leverden aan de vaste lasten. In de tussentijd bleef het beeld van de moeder die alle verantwoordelijkheden in huis droeg staan. Vaders gingen werken en kwamen thuis, waar zij vaak weinig hoefden te doen net zoals de generaties voor hen. Sinds de jaren ’80 is er dus in rap tempo een flinke ontwikkeling gaande in verdelingen in relaties en verantwoordelijkheden. Ondertussen zorgde de technische revolutie ervoor dat we steeds vaker bereikbaar werden maar ook nog eens moesten zijn. We kunnen steeds meer bij mensen meekijken waardoor schuldgevoelens of jaloezie maar ook onzekerheid hoogtij vieren.

Meer tijd voor jezelf als moeder – mommy me-time

Er zijn dus veel ballen hoog te houden, zeker als moeder. Waar je aan de ene kant voor je kinderen wilt zorgen op een manier die bij jou past, worden er aan de andere kant veel dingen verwacht van je. Steeds weer is het zoeken naar balans, niet zo raar dat er zoveel moeders zijn die de druk kneiterhard op zich voelen drukken. Toch zijn er een aantal dingen die jou kunnen helpen met het krijgen van meer tijd voor jezelf, zelfs wanneer het lijkt dat het jou echt nooit zal gaan lukken.

  • Het is niet heel sexy of spannend maar helpt wel enorm: ga plannen! Schaf een planner of agenda aan, of download bijvoorbeeld mijn gratis planner en print die iedere week uit. Maak overzichtelijk wat er die week gedaan moet worden, wat er belangrijk is en noteer direct ook momenten voor jezelf in de planner. Door jezelf op je agenda te zetten zal je steeds weer die herinnering krijgen.
  • Maak bepaalde momenten gewoonte voor jezelf: lunch bijvoorbeeld uitgebreid op vrije dagen, maak op bepaalde dagen een wandeling in je eentje, ga naar de sportschool, plan iedere week op hetzelfde tijdvak een moment voor jezelf waarop je helemaal niets moet doen maar gewoonweg kunt doen wat jij prettig vind om te doen.
  • Denk vooral niet te moeilijk: me-time en zelfzorg kunnen al kleine momenten zijn, het hoeft niet te gaan om hele dagen alleen of weekendjes weg. Een wandeling of rustig ontbijten in alle rust kan al heel veel verschil te maken.
  • Weet dat jij belangrijk bent en die tijd voor jezelf nodig hebt om de rest van je verantwoordelijkheden goed aan te kunnen. Gun het jezelf dus om die tijd te nemen en om op te laden. En onthoud dat je niet alleen moeder bent maar ook nog steeds een individu die haar eigen behoeftes heeft.

Bedenk dus goed wat jou blij maakt, wat je energie geeft en wat jouw favoriete dingen zijn om dagelijks te doen voor jezelf. ⠀

Liefs Kimberly handtekening
Meer tips over zelfzorg, het vergroten van je zelfvertrouwen en me-time? Bestel dan mijn e-book “Meer geluk door zelfzorg en zelfvertrouwen”.